Arbejdsliv

Hver dag bruger vi mange timer på vores arbejde – og måske også på at tænke på vores arbejde. Vores arbejdsliv smitter af på, hvordan vi trives og har det. Også derhjemme, med familien, og når vi har fri.

Vores arbejdsliv består lidt forenklet sagt af to ting: selve arbejdet og vores udviklingsmuligheder; og arbejdsmiljøet og forholdet til vores kolleger og chefer. De to ting er afgørende for, om vi har det godt på jobbet, og om vi oplever, at vi gør et godt stykke arbejde.

Men arbejdslivet kan også være svært. Vi kan blive ramt af stress. Vi kan føle os pressede af krav og forandringer. Vi kan have svært ved at få job og privatliv til at hænge sammen.

Få indsigt og gode redskaber til at bevare det gode arbejdsliv eller gøre det bedre.

Illustration: Amy Hirschi | Unsplash

Hjælp en medarbejder tilbage efter stress

Hvis en medarbejder på arbejdspladsen bliver sygemeldt med stress, er der flere ting, man kan gøre som leder for at hjælpe medarbejderen tilbage. Som leder skal man huske den gode kommunikation. Og man skal være opmærksom på, at der kan være tilbagefald undervejs i processen.

Emne: Arbejdsliv, Stress
Illustration: Josefa Ndiaz | Unsplash

Hjælp dine medarbejdere, når stress står for døren

Det er ikke alle ledere, der føler sig ordentligt klædt på til at forebygge og håndtere stress blandt medarbejderne, selvom det er en del af ledelsesopgaven. Hvis stressen skal til livs på jobbet, er det først og fremmest nødvendigt, at lederne skaber en kultur, hvor man kan tale sammen om emnet.

Emne: Arbejdsliv, Stress
alt om psykologi

Mellemlederen i det evige dilemma

Det er ikke altid nemt at være mellemleder. Der kan være et konstant krydspres, når man skal forvalte modsatrettede interesser. Samtidig kan det være en ensom post.

Emne: Arbejdsliv

Tilbage på arbejde – en bæredygtig tilgang

Coronakrisen har ændret arbejdslivet for mange af os det seneste år. Med genåbningen begynder vi at komme tilbage på arbejdet. Hvordan kan vi gøre det på en god måde?

Emne: Arbejdsliv, Corona, Mental sundhed

10 gode råd til dig, der er ramt af stress på jobbet

Alle kan blive ramt af arbejdsrelateret stress. Der findes ikke et enkelt greb, der kan forebygge de mange sygemeldinger, vi ser i dag. Her kan du læse 10 gode råd fra psykologen om nogle af de ting, man kan gøre, hvis man er ramt.

Emne: Arbejdsliv, Stress

Tag temperaturen på samarbejdet i dit team

Er samarbejde et ømt punkt på din arbejdsplads? Det er ikke altid nemt at arbejde sammen, selvom det er en del af hverdagen for de fleste. Tillid er en af de vigtigste byggesten.

Emne: Arbejdsliv
Alt om psykologi

Jeg er blevet fyret. Hvad skal jeg gøre?

Mange har mistet deres arbejde under coronakrisen. Det er overvældende at blive fyret og kan være ekstra svært i denne tid. Her er en række råd til, hvordan man kan forsøge at håndtere det.

Emne: Arbejdsliv, Corona

Sådan påvirker kriser os

Coronakrisen har ramt os på forskellige måder og er langt fra ovre endnu. Hvordan kommer vi igennem det, når vi ikke kender vores nye hverdag?

Emne: Arbejdsliv, Corona

Når du vender tilbage til arbejdet

Flere vil det næste stykke tid vende tilbage til deres arbejdsplads efter en periode med hjemmearbejde eller helt uden arbejde i coronakrisen. Hvordan kommer man bedst muligt tilbage? Få gode råd her.

Emne: Arbejdsliv, Corona
Illustration: Campaign Creators | Unsplash

Hvordan leder du medarbejdere i en krisetid?

Coronakrisen påvirker os alle på tværs af arbejdspladser. Nogle skal møde ind på en tom arbejdsplads, mens andre skal arbejde hjemmefra med børn på sidelinjen. Krisen kan gøre os usikre på, hvordan vi skal håndtere vores opgaver. Her er din rolle som leder vigtig.

Emne: Arbejdsliv, Corona

Unge studerende vil være perfekte

De færreste i vores tid ønsker at være gennemsnitlige. Perfektionisme er steget markant de seneste 30 år og er en vigtig brik i opklaringen af, hvorfor flere unge rammes af psykiske lidelser. Læs mere om, hvorfor det kan opstå, og hvad man kan gøre ved det.

Emne: Arbejdsliv, Mental sundhed, Unge

Jobsamtale: Gode råd til en vellykket samtale

En jobsamtale er ikke nogen nem disciplin, hverken for virksomhed eller ansøger. I denne artikel kan du læse om, hvordan du kan forberede dig, og hvorfor det er vigtigt at prøve at skabe struktur i samtalen, hvis du kan mærke, at den mangler.

Emne: Arbejdsliv
Illustration: Nik Shuliahin | Unsplash

Når man er sygemeldt med stress

Det kan være svært at acceptere, at man er syg med stress. Og det er individuelt, hvornår man er klar til at komme tilbage på arbejde. Her er nogle råd til, hvad man selv kan gøre.

Emne: Arbejdsliv, Stress

Hvordan håndterer du konflikter på din arbejdsplads?

Kamp, flugt, tilpasning eller samarbejde. Hvordan reagerer du, når der udbryder konflikt på din arbejdsplads? Vi reagerer vidt forskelligt. Men lærer man sit reaktionsmønster at kende, bliver man ofte bedre til at løse konflikter.

Emne: Arbejdsliv, Mental sundhed
Illustration: Priscilla Du Preez | Unsplash

Fællesskaber får dig til at leve længere – og bedre

Tætte relationer og fællesskaber er afgørende for, om vi har det godt. Vi har brug for at opleve, at vi er en del af noget. Men det er ikke nok at have mange venner på Facebook. En tæt relation kræver tid og investering.

Emne: Arbejdsliv, Børn og familie, Mental sundhed, Parforhold

Konflikter på arbejdet

Vi støder alle på konflikter på arbejdet. Det kan ikke undgås. Men det er forskelligt, hvordan vi hver især reagerer. Hvis vi prøver at forstå vores egne følelser, er det første skridt på vejen til bedre konfliktløsning.

Emne: Arbejdsliv, Mental sundhed
Illustration: Tim Gouw | Unsplash

Hvornår skal jeg sygemelde mig med stress?

En arbejdsplads kan være kilde til glæde og fællesskab, men kan også være den primære kilde til stress. Hvor alvorlige tegn på stress skal man have, før man bør sygemelde sig?

Emne: Arbejdsliv, Stress

Derfor er vores arbejde så vigtigt for vores identitet

Vores forhold til vores arbejde handler ikke kun om at have noget at stå op til. Det handler i høj grad om vores identitet og om at kunne bruge sig selv og føle tilfredshed. Derfor er det også ekstra hårdt for os, når jobbet driller - eller vi mister det.

Emne: Arbejdsliv, Stress